Centrum Nesselande (B) Rtd

Newport Centrum Nesselande

projectinformatie, Gemeente Rotterdam
Project, Newport Nesselande
Betrokken partijen, Opdrachtgevers, Gemeente Rotterdam / Multi Vastgoed / Newport Nesselande CV, (Van Omme & de Groot, Lithos Bouw BV en AM)
Masterplan, BAU – B. Arquitectura i Urbanisme / SL / Gemeente Rotterdam Architecten BAU – B. Arquitectura i Urbanisme / SL / Meyer en Van Schooten Architecten / 3 X Nielsen
Programma, 464 woningen, zowel koop als huur / 10.500 m2 commerciële ruimte / 7.600 m2 winkels / 1.500 m2 horeca / 450 m2
diensten / 1.250 m2 nog te realiseren / 885 parkeerplaatsen (deels parkeerkelder) / Boulevard / Plaza

Neprom prijs 2010

Start ontwikkeling, 2001
Start uitvoering, 2007 – 2012
Oplevering, 2009 – 2013
Informatie, www.newportnesselande.nl

IMG_3476

IMG_3469

IMG_3462

IMG_3459

IMG_3455

 

IMG_3444

IMG_3433

IMG_3423

IMG_3417

IMG_3411

view

ODG002_-_Omme_&_De_Groot_-_Nesselande_Newport_fr_41

ODG002 - Omme & De Groot - Nesselande Newport_fr 3

 

nessel-C1

nesselande2010

nesselande2010 (25)

nesselande2010 (24)

nesselande2010 (23)

nesselande2010 (22)

nesselande2010 (21)

nesselande2010 (14)
nesselande2010 (9)

nesselande2010 (16)

nesselande2010 (15)

nesselande2010 (10)
nesselande2010 (8)

nesselande2010 (6)

nesselande2010 (3)

nesselande2010 (2)

 

nesselande_144055

nesselande_143514

nesselande

nes-neprom (9)
nes-neprom (5) nes-neprom (4) nes-neprom (2)

nesabc (23)

nesabc (22)

nesabc (20)

nesabc (19)

nesabc (18)

nesabc (17)

nesabc (16)

nesabc (12)

nesabc (11)

nesabc (10)

nesabc (9)

nesabc (8)

nesabc (7)

nesabc (5)

 

Project Newport

air
Nesselande, Rotterdam winnaar NEPROM-prijs voor locatieontwikkeling 2011. Van verre zijn de witte torens van Newport Nesselande al zichtbaar. Wie gaat er nu op zo’n plek, midden in de polder, hoogbouw realiseren? Het rationale wordt echter direct zichtbaar bij het oprijden van de Siciliëboulevard: hier ligt de fors bemeten Zevenhuizerplas. Een prima plek derhalve voor het nieuwe winkelcentrum van de achtergelegen Vinex-wijk Nesselande, in combinatie met
hoogwaardige appartementen. Van dat woonprogramma is inmiddels twee derde gerealiseerd, een derde en laatste
deel wordt binnenkort in verkoop gebracht.
Aan de basis van het concept ligt de vergroting van de Zevenhuizerplas: de gemeente Rotterdam stond hier
grootschalige zandwinning toe, waardoor een zwem annex zeilplas ontstond. Aan de private partijen werd
vervolgens de uitdaging gepresenteerd om hier met een adequaat concept op in te spelen. De combinatie Multi
Vastgoed (winkels) en Van Omme & Groot, Lithos Bouw en AM (Wonen) slaagde hier het beste in, geholpen door de
visie van Joan Busquets. De nieuwe bebouwing en de inrichting van de openbare ruimte zijn duidelijk ‘in één
hand’ ontwikkeld en ademen dezelfde kwaliteit en sfeer: er is een badplaats in de polder ontstaan die een functie
vervult voor de grotere Rotterdamse regio. Het geloof van partijen in plek, concept en goede afloop
was groot, wat onder meer blijkt uit de keuze van de marktpartijen om te starten met de bouw van de appartementen
op het moment dat nog slechts 20 procent van de woningen was verkocht. De gemeente van haar kant
zorgde ervoor dat de openbare ruimte (boulevard en Plaza) af was toen het winkelcentrum de deuren opende.
Zo kon het gebied direct in gebruik worden genomen. Een goede openbaarvervoersverbinding met Rotterdam-
Centrum doet de rest. Inmiddels zijn bijna alle woningen verkocht. Ten tijde van een nog steeds voortdurende
crisis en in een woningmarkt die niet geldt als de sterkste van Nederland mag dat een prestatie van formaat
worden genoemd.

De vier projecten aan het einde van een lange dag overziend, is de jury kort, krachtig en unaniem: Newport Nesselande is de winnaar van de NEPROM-prijs voor Locatieontwikkeling 2011. Dit is échte projectontwikkeling: vanuit het niets een plek maken met identiteit en kwaliteit. “Het kan gelukkig nog”, zo verzucht de jury. Een plek bovendien die niet alleen voor de bewoners een prettige dagelijkse leefomgeving betekent, maar voor de gehele Rotterdamse regio een nieuwe bestemming vormt. ‘Na het werk met de kinderen nog even naar het strand’ – dat kan lang niet overal. De keuze voor het ‘badplaats’-concept is gedurfd en is door de crisis heen vastgehouden. Waarvoor alle lof.

Het project is ook waterrijk, maar op een andere manier: langs de boorden van de vergrote Zevenhuizerplas is Newport Nesselande verrezen. Onderdeel van de Vinex-wijk Nesselande en aan de noordoostkant tegen de Rotterdamse agglomeratie aangeplakt. Een on-Nederlands project, zo laat de jury noteren. Dat zoiets in de Rotterdamse woningmarkt is gerealiseerd, waar toch andere wetten gelden dan bijvoorbeeld in het Amsterdamse, dwingt op voorhand bewondering af. Nieuwsgierigheid is er echter ook: is het niet te veel een Fremdkörper, in de middle of nowhere? Is het niet te geforceerd? Het bezoek neemt deze twijfels al snel weg.
Newport Nesselande doet prettig aan, evenwichtig en met een sfeer van optimisme. Een gemeente met ambitie heeft hier – in samenwerking met partijen die al langer aan Nesselande werkten en eveneens geloof hadden in de plek – een bijzondere prestatie geleverd. Op basis van een ondernemende visie en een groot gebaar (de sterk vergrote plas) is een compleet nieuwe identiteit ontstaan. De kwaliteit is afleesbaar en wordt op de markt ook beloond met behoorlijke
vierkante meterprijzen. De inrichting van de openbare ruimte staat op een hoog niveau en ademt een relaxte sfeer; ook hoe er bijvoorbeeld met de auto’s is omgegaan (‘gewoon lekker cruisen langs de boulevard, niet dat benauwde’).